Laos - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Niek

08 Januari 2014 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Chaos in Laos!

Met Lies en Poelie hebben we een korte doch geweldige tijd gehad in dit onverwacht bijzondere land. Het enige beeld wat we bij Laos hadden en ook zeker wilden doen was het 'tuben'. Niet alles was even perfect, zoals de avondkou (met vest en trainingsbroek het bed in), de onvriendelijke mensen, en het over het algemeen matige eten. Wat echter totaal onbekend en uiteindelijk supermooi bleek, waren de prachtige watervallen, de schitterende kajak- en fietstochten, de groene natuur met het berglandschap, de spannende grotten en nog veel meer moois. Maar het mooiste was dat ons zusje/ sister from another mister Lies met ons deze momenten heeft beleefd.

Nadat iedereen een behoorlijk heftige reis had gehad om alleen al in Laos aan te komen zijn we net over de grens van Cambodja gestart bij de 4000 islands waar we na een aardig fietstochtje de wildste waterval van Laos hebben mogen aanschouwen. De volgende dag was al even pittig en super, want we zijn flink gaan peddelen en hebben een kajaktocht van een dag gedaan. Het uitzicht van de kajak waren onder meer de smalle riviertjes, enkele eilandjes, wilde dolfijnen die net boven water kwamen en andere mensen die ofwel aan het afzien ofwel aan het genieten waren tijdens het kajakken. Wij hoorden bij die laatste groep, alhoewel aan het einde van de trip onze krachten ook steeds meer wegvloeiden en het afzien eveens bijna de overhand nam.

De volgende bestemming was Takhet vanuit waar we naar een kilometerlange grot zijn gegaan en ons hebben later vervoeren in dunne bootjes door lokale kapiteinen uit Laos. Met zaklampjes aan onze hoofden vastgebonden, konden we in de donkere grotten licht schijnen en kijken waar we heen vaarden. Het water hier was heel helder en het in- en uitvaren van de grotten met de bergen om ons heen maakte het plaatje compleet. Zelf hebben we ook ons steentje bijgedragen, want bij de ondiepe stukken in de grotten werd ons gevraagd er kort even uit te gaan en een zetje te geven aan de boot zodat deze zijn route kon voortzetten.

In Vienvang, wat alweer noordelijker lag en dus wederom frisser was, zijn we per fiets een tweetal donkere grotten gaan bezoeken. Eigenlijk is het woord bezoeken hier niet op zijn plaats, want het was wel even wat intenser dan dit. Met een zaklampje bewapend, tussen de spinnen, de nattigheid en de viezigheid was het af en toe kruipen en klimmen om tot het volgende stukje grot te komen. De Flinstones waren er niks bij. Nog een eervolle vermelding voor Lies die dit ondanks verschillende angsten toch maar knap heeft meegedaan!
De avond hierop stond kerstavond op het programma, en dit hebben we zo gezellig mogelijk proberen te vieren door met zijn 4en speciaal uit eten te gaan, elkaar wat kleinigheidjes te geven en kerstmutjes op te zetten. Ondanks het gemis van vooral de familie en de kerst in Nederland, hebben we op deze manier toch een heel fijne avond gehad. Onze eerste kerstdag was al even raar en tevens bijzonder. Het langverwachte tuben was prachtig; met een rubberen bandje plus een biertje een rivier afgaan en aanmeren bij 3 plekken waar je allerlei activiteiten kan doen. Actief beerpongen, dansen, tafeltenissen, slap ouwehoeren, maar vooral volleyballen en biertjes drinken maakte het tuben een groot succes! De jungleparty 's avonds was één van de weinige echte feesten die we in Laos hebben meegepakt, maar dit mooie feestje mocht er wel degelijk zijn.

Na een vroeg afscheíd van Poelie zijn we met zijn drieën verder gegaan naar Luang Prabang. Nog niet verzadigd van al die mooie watervallen, waren de watervallen in de buurt van deze plek, midden tussen de bergen en het helderblauwe water het toppunt van mooiheid en grootsheid betreft de watervallen. De zonsondergang en het uitzicht over de stad Luang Prabang was ondanks de massale interesse van andere toeristen eveneens indrukwekkend.

De laatste dag voordat we vanuit de hoofdstad van Laos, Vientienne, zijn gaan vliegen naar Bangkok, zijn we opnieuw een heftige kajaktocht gaan doen in plaats van de meer voor de hand liggende busreis om naar Vientienne te komen. Ditmaal was niet het peddelen het zwaarst, maar de kajak recht houden door met name de 2 behoorlijke watervallen met stroomversnellingen. Op het nippertje vielen we gelukkig niet uit de boot, maar toen we omdraaiden en het volgende groepje van de waterval zagen gaan, zaten we stiekem wel te genieten toen deze wel binnen luttelele seconden op de kop lagen. Leedvermaak is het mooiste vermaak zeggen ze niet voor niets. Toen we uitgelachen waren zijn we met dezelfde mensen en onze gidsen op een rots van een ter plekke gemaakte barbecue gaan genieten. Door de lichte stroomversnellingen hadden we in een mum van tijd de 17 kilometer overbracht en waren we vroeg in de namiddag in Vientienne, waar niet gek veel spannends is te beleven.

We zijn nu alweer een weekje verder en hebben inmiddels van Lies afscheid genomen. Ook zitten we alweer in 2014 en zijn met Lies en onze vrienden uit Nederland Billy, Ilse, TIm en Im op een super dik rooftop feest het nieuwe jaar wezen vieren. Bij ons volgende blog vertellen we graag hierover en over de andere avonturen met Billy en Ilse want in ons eerste weekje Thailand hebben we wederom heel veel moois meegemaakt en zal er ongetwijfeld nog heel veel moois gaan gebeuren.

• 08 Januari 2014 - 08:08

Charlotte Kooijmans:

Lieve Tom en Niek,

Leuk om jullie verslag weer te lezen, nu natuurlijk helemaal omdat onze Lies mee reisde door Laos en Thailand! Het zijn weer geweldige avonturen, goed dat we niet alles vooraf wisten (zoals het mountainbiken door de grotten), anders hadden we wel in de rats gezeten (charlotte). Morgen gaan we Lies ophalen in Düsseldorf en over twee weken komen we zelf jullie richting uit. Heerlijk om jullie dan weer te zien en met jullie 3 weken door Myanmar te trekken. XXX Charlotte en Mark

• 08 Januari 2014 - 08:23

Gwenny Wijenberg:

Lieve Niek, Tom, Iles and I'm not sure who else
    The photos are fantastic!!! What scenery you have been privileged to see.
    You also know how to relax so will fit in nicely here in Australia as we also like to relax (when we are not painting the outside of our house as Pete and I are now doing).
    Anyway I enjoyed reading your blog and look forward to the next instalment.
    Great to hear about your adventures especially on the water.
    Til next time,
    liefs Gwenny, Pete, Chris en our angel, Nicola xxxx

• 08 Januari 2014 - 09:57

Koen Theunissen:

Heerlijk om dit weer te lezen, ik ben jaloers op jullie avonturen. Je kan maar beter daar zitten dan hier op school met je neus in de boeken! Veel plezier in het mooie Thailand en als jullie inspiratie op is, wil ik jullie nog wel tips geven om wat plekjes te bezoeken. Mooi dat ons boertje nu ook een keer wat anders ziet en ruikt dan zijn kippen en zijn paaseien! Groetennn

• 08 Januari 2014 - 15:29

Lies:

Lieve Tom&Niek,

Wat hebben jullie onze avonturen mooi verwoord. Ik kan nog niet geloven wat voor moois en spannends ik allemaal met jullie heb meegemaakt. Ik moet bekennen dat ik er, nu ik in mijn uppie in Bangkok zit, flink wat moeite mee heb dat ik niet meer bij jullie ben. Wat heb ik van jullie aanwezigheid genoten. Ik ga zelfs de enge tochten (door grotten en over slechte wegen), de overvolle bussen en tuk-tuk's (incl. kippen), de laap, muesli met fruit als avondeten, het slapen in 1 bed, het (tokkie) volk in koh phi phi en jullie fanatisme tijdens het hartenjagen missen. Want met jullie heerlijke quotes 'We zijn er gewoon weer bij', 'SCHITTEREND', 'meedoen is belangrijker dan winnen', 'niet te vroeg pieken Lies!' en jullie beeldig staande tanktops was het toch altijd lachen. Bedankt voor de geweldige tijd jongens!

Ik wil jullie nog heel veel plezier wensen in Thailand en vanavond op de half moon party, maar dat moet wel goed komen met Ilse en Billy erbij. Ik kijk nu al uit naar jullie verhaal over Thailand!

Een hele dikke knuffel

• 09 Januari 2014 - 12:45

Johan:

Niek en Tom, geweldig, avontuurlijk en boeiend verhaal en mooi om te zien dat jullie niet in je hangmatje of hostel liggen te vegeteren maar steeds weer het avontuur opzoeken en er alles! aan doen om de mooiste plaatsen en bezienswaardigheden te verkennen. Kost wat energie of in jullie geval krijg je daar zoveel voor terug dat je er ook weer energie van krijgt.
    Via de blog reizen we ook een beetje mee en kan niet anders dan jullie nu al feliciteren en concluderen dat jullie een geweldige keuze hebben gemaakt om deze wereldreis met elkaar te maken en zo in te vullen. Jammer dat ik geen 20-er meer ben!
    Ook hartstikke leuk zoals jullie anderen bij deze reis betrekken. Een mooier compliment dan de reactie van Lies kun je niet krijgen! Blij dat wij dat ook mee gaan maken als jullie wat verderop zijn en we Maleisië gaan verkennen. Toch nog effe terug in de tijd en ook de luxe back packer uithangen natuurlijk!
    Nu al benieuwd naar Thailand maar heb er al het een en ander van gehoord dus dat wordt net zo avontuurlijk en rondtrekkend en ook weer met top vrienden en maatjes om jullie heen.
    Lies, Billy en Ilse wij gaan van jullie verhalen genieten en superveel andere foto's bekijken als jullie terug zijn en daarna eind februari gaan wij op pad. Dikke kus maatjes, super bezig. Johan

• 09 Januari 2014 - 21:37

Hetty & Loes:

Hallo Tom en Niek,

Wat een heerlijke avonturen beleven jullie toch. Wij hadden begrepen dat Laos een arm maar mooi land is waar wij ook nog heen willen. Wel schrikken we ervan dat de bevolking niet zo aardig is. Wij waren in ieder geval de grotten niet in gegaan.
    Hier gaat als het goed is na veel regen en wind binnenkort de temperatuur toch dalen.
    Dus voor ons tijd om ook de zo'n op te zoeken. We nemen wel een warm truitje en sokken mee als de avonden zo fris zijn.
    We hebben het verslag van Fardau ook gelezen over Cambodja net wat anders dan jullie gedaan hebben.
    Nog veel plezier met jullie medereizigers in het mooie Thailand en straks veel plezier met Char en Mark in Birma. Groet, Loes en Hetty

• 10 Januari 2014 - 10:20

Vincent:

Die verhalen worden steeds mooier maar ook steeds pijnlijker dat ik hier gewoon in Nederland dag in dag uit mijn centjes zit te verdienen terwijl jullie alleen maar aan het chillen zijn! Ach Niek, je hebt er natuurlijk ook hard voor gewerkt dus gun je het wel.

Om nog ff uit je verhaal te citeren over die 2 donkere grotten: "de nattigheid en de viezigheid was het af en toe kruipen en klimmen om tot het volgende stukje grot te komen."

Bedoel je hier toevallig een andere activiteit mee? Kom eens to the point jungske!!

Ben benieuwd naar het volgende verhaal van oud en nieuw want via whatsapp ga je natuurlijk niet een heel boek schrijven ;)

Ciao

• 10 Januari 2014 - 12:20

Andre Peters:

Hoi Niek en Tom

Vandaag heb ik je adres gekregen om dit even te mogen bekijken.
    Het is fantastisch wat ik hier allemaal zie en kreeg ook te horen dat "Pappie en Mammie" op bezoek komen.
    Geniet er met volle teugen van. Ik ga er eens rustig voor zitten om all die verhalen te lezen.
    Groetjes uit Eersel.
    André

• 10 Januari 2014 - 15:04

José Theunissen:

Hallo lieve allen.

Wat heeft Lies een mooie reactie gegeven op jullie blog. Ik kan me voorstellen hoe ze zich voelde zo alleen op het vliegveld in Bangkok. Vandaag belde Charlotte (moeder van Tom). Ze vertelde dat Lies weer veilig is aangekomen en over 2 weken gaan Charlotte en Mark naar Myanmar. Ik krijg door haar enthousiasme ook zin om te gaan. Johan en ik moeten nog effe wachten wij gaan over 6 weken naar Maleisië. Jullie verhaal is weer geweldig om te lezen en leuk dat er toch nog zoveel volgers zijn. Ik geniet van de foto's en natuurlijk hebben we regelmatig contact via whatasapp of Skype. Toch kijk ik uit naar jullie blog.
    Jullie zijn nu volop aan het genieten met Billy en Ilse van Thailand. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen met een andere cultuur.
    Geniet ervan en hier op het moment zonnig en 8 graden.
    Liefs van José

• 10 Januari 2014 - 15:04

José Theunissen:

Hallo lieve allen.

Geniet ervan en hier op het moment zonnig en 8 graden.
    Liefs van José

• 11 Januari 2014 - 16:26

Mark:

Hoi Niek en Tom,
    Donderdagavond hebben wij samen met Lies de foto's bekeken en haar verhalen gehoord. Geweldig, we krijgen steeds meer zin om ook te gaan. Ik denk wel dat Myanmar vergelijkbaar is met Laos, dus veel te zien maar weinig uitgaan. Dus dat pas echt bij ons. Vandaag komen José en Johan even om de foto's te bekijken van Lies en die van jullie op te halen. We nemen dan alvast een biertje en wijntje op de reizen die voor ons komen. Groet uit Nuenen en geniet er maar van, Mark

• 19 Januari 2014 - 11:04

Thomas Jonasty:

Niek en Tom! ik liep even achter met lezen maar dit is ook weer een heerlijk verhaal.
    Super vette foto's en avonturen. Lekker actief bezig, stilzitten is niks voor jullie. Groot gelijk!
    Ik baal wel dat ik nog steeds hier in Eindhoven zit. Ik ben benieuwd hoe het je in Thailand is geweest met Billy en Ilse, ik heb al gehoord dat het onvergetelijk is geweest maar volgens mij is een scheet al onvergetelijk als je op zon lange reis bent in allemaal verre landen. Ik ben benieuwd waar jullie allemaal zijn geweest! ENJOY LIFE

Thomas

• 21 Januari 2014 - 11:53

Dianne:

Hoi, Tom en Niek, een genot om jullie op afstand te kunnen volgen. Dank je voor de verslagen; ik zit soms helemaal weg te dromen en geniet een stukje met jullie mee. Ik kan bijna niet wachten om Lies weer te zien en de foto's en extra verhalen te zien en te horen. Hopende dat Marie-Irène en Rob ze ook kunnen horen. Nu vertaal ik het voor ze, en ze zijn ook enthousiast (en een beetje jaloers in de goede zin van het woord) Ze doen jullie in ieder geval veel groetjes!
    Liefs
    Dianne