Trans-Mongolië expres - Reisverslag uit Peking, China van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu Trans-Mongolië expres - Reisverslag uit Peking, China van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu

Trans-Mongolië expres

Door: Tom en Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

07 Oktober 2013 | China, Peking

Na maanden van voorbereiden, fantaseren, visa regelen, camera kopen, verzekeringen afsluiten, tickets boeken, hostels zoeken, laptop kopen, kleren uitzoeken, afscheidsfeestjes geven en afscheid nemen van onze vrienden en familie zijn we eindelijk aan onze grote reis begonnen. We hebben de eer om het eerste gedeelte, de Trans-Mongolië Expres, met een geweldenaar te beginnen: Fardau van der Galiën. We zijn nu al ongeveer een maand onderweg en we kunnen ons zelf nu al gelukkig prijzen met deze geweldige reis.

Het is begonnen in Moskou waar wij meteen in luxe werden opgehaald door een privé chauffeur. We hadden het geluk dat de oom en tante (Koos en Ingrid) van Fardau in Moskou wonen en dat we daar mochten crashen tijdens ons verblijf in Moskou. Dit appartement had zelfs uitzicht op het Kremlin, al was het alleen het topje van de hoge ingang maar alsnog een super locatie waar vandaan we in 10 minuten lopen op het Rode plein stonden. We zijn hier zeer gastvrij behandeld door Koos en Ingrid die elke avond voor ons hebben gekookt, ontbijt hebben gemaakt en waar we genoten hebben van alcoholische versnaperingen, hulde voor hun!!!

Rusland het land van de onbegrensde mogelijkheden, speelland van het WK 2018, uitgestrekte landschappen en onuitputtelijke olievoorraden, vonden wij toch enigszins grauw met nog veel merkbare dingen van het vroegere communisme. De mensen op straat tonen niet echt hun emoties, de politie vertrouwde we nog niet echt en er zijn nog veel oude communistische (lees lelijke) gebouwen. Alle "bekende" must sees van Moskou hebben we bekeken, zoals het Kremlin, het Rode Plein en de St. Basil. Daarnaast zijn we de ondergrondse in gedoken om het echte leven van Moskou te ontdekken. Vergeleken met ons vertrouwde Amsterdamse metro, is de immense Russische metro op sommige stations een museum an sich. De voor ons onbekende 7 gezusters (7 grote gebrouwen door Moskou heen) hebben we ook bezocht waar we op de bovenste etage, onder het genot van een geweldig uitzicht, een heerlijke cola'tje gedronken hebben terwaarde van 8 euro per stuk, echte "backpackers" dat we zijn.

Uiteraard zijn we ook het nachtleven van Moskou gaan ontdekken. Na wat tips zijn we terecht gekomen bij twee hele vette clubs waarbij ons vooroordeel weer eens werd bevestigd, een glas wodka is goedkoper als een biertje. In tegenstelling tot de grauwe mensen op straat overdag was iedereen hier zeer trendy en vrolijk waardoor we 2 legendarische avonden hebben gehad.

De volgende ochtend waarbij we nog redelijk brak waren stond het eerste gedeelte treinreis op het programma: 5 dagen in de trein vanaf Moskou naar Irkutsk. In deze trein hadden we een coupe voor vier mensen waarbij wij steeds de eer hadden om onze coupe te delen met een andere Rus. Communiceren ging zeer moeizaam aangezien zij niet veel Engels konden en ons Russisch ook niet meer is wat het geweest was. Naast veel dronken russen zaten er ook nog wel veel Nederlanders in de trein waar we vaak een praatje mee gingen maken. De dagen in de trein zagen er vooral uit met veel slapen, series kijken op de laptop (band of brothers!), slap ouwehoeren, noodles eten, wat lezen, uitstappen tijdens pauzes van 10 - 30 minuten op verlaten stations en een beetje naar buiten kijken. Deze 5 dagen zijn ons in alle opzichten meegevallen, waarbij de dagen voor ons gevoel snel voorbij zijn gegaan. We waren de tijd wel compleet bijster omdat je steeds door andere tijdzones reist, wellicht lag het ook aan het feit dat we vaak pas laat naar bed gingen.

De eerste stop was bij de stad Irkutsk wat wij meer als uitvalsbasis gebruikte als tussenstop naar het Baikal Lake. Vanuit Irkutsk zijn we met een tour naar het Baikal Lake gereden, wat een adembenemend mooi meer is. Het ligt super mooi tussen de bergen die er heel groen uitzien. Heel ver aan de overkant zag je andere hoge bergen met zelfs nog wat sneeuw erop. Eenmaal daar aangekomen hebben we meteen onze avontuurlijke schoenen aangetrokken en hebben we een hiking tour gedaan langs het meer en zijn er gaan mountainbiken door de bergen.

De mountainbike tour waren we eigenlijk een beetje onvoorbereid begonnen met weinig eten, drinken en geen idee waar we precies heen fietsen. Kwamen we wonder boven wonder op bijna de top van de berg een groep mensen tegen die een geweldige barbecue hadden waar we gelukkig bij aan mochten schuiven. Zo'n heerlijke barbecue plus op het juiste moment hebben we nog nooit gehad. Bij ons eco-hostel hebben we ook nog even o.a. met een meisje dat bij ons op de middelbare heeft gezeten een Banya (Russische sauna) meegepakt, heerlijk ontspannen.

Het volgende traject met de trein was Irkutsk - Ulaan Baatar (hoofdstad van Mongolië) wat opzich niet ver was maar vooral lang duurde door de grenscontrole. Zowel de Russen als de Mongolen vonden het nodig om onze trein helemaal door te spitten en te controleren, zelf met drugshonden aan toe. Waarschijnlijk hadden ze gehoord dat er Nederlanders in de trein zaten. Na deze lange paspoortcontrole kwamen we in Mongolië aan waar we alle drie eigenlijk geen beeld bij hadden.

Het landschap wat we uit de trein zagen was al geweldig om te zien waarna we nog aangenamer verrast werden toen we in Ulaan Baatar aankwamen en de stad er modern uitzag met veel trendy en vriendelijke mensen. Het land hebben we ontdekt doormiddel van twee geweldige tours; de eerste 7 dagen hebben we Gobi woestijn ontdekt. Dit was een heel bijzondere tour waarbij we met een Amerikaans meisje, een chauffeur en een gids (die totaal geen Engels sprak) meer dan 1500 km over hobbelige zandwegen zijn gereden en de meest fascinerende dingen hebben meegemaakt; de ene dag was hier nog mooier dan de ander. De cliffs, bergen, sanddunes, rocks, glasheldere sterrenhemel en het paard- (door een adelaars valley) en kameel rijden waren al adembenemd. Buiten dat waren de Mongolen waar we gegeten en geslapen hebben ontzettend gastvrij. Het was heel primitief om elke dag in een ger te slapen en op de grond te eten, maar ook mooi om mee te maken. Wel waren we op een gegeven moment klaar met het eten, dat voornamelijk bestaat uit grote hoeveelheden deeg en vlees met veel vet (vooral schapen- en geitenvlees); de gastvrijheid en de speciale gebeurtenissen maakten alles goed. We waren zelfs zo ingeburgerd dat we zonder te lachen flinke hoeveelheden soep ongegeneerd zaten op te slurpen, en zonder (veel) moeite een week lang niet hebben gedoucht.

Nadat we een dagje terug waren in ons hostel in Ulaan Baatar en genoten hebben van een welverdiende douche en andere 'luxe' (normaal eten, slapen in een bed met matras ipv op houten planken) zijn we de volgende dag vroeg vertrokken naar het Terelj National Park wat ook weer een garantie was voor mooie landschappen en veel gertenten verspreid in de bergen. Nadat we naar het grote Chinggis Khaan (wereldleider Mongolië) beeld hebben bezocht en wat gespeeld hadden met adelaars en aasgieren was vooral de 2e dag indrukwekkend. In een 3 uur durende paardrijtocht waarbij we ter paard rivieren zijn overgestoken hebben, over zeer steile afgronden zijn gelopen en behoorlijk volle bak gingen galopperen, was het ook genieten om te zien hoe de één werkelijk waar niet vooruit kwam met zijn paard (eerst Tom en daarna Niek; soms leken we wel ruzie te hebben met het paard). Aan de andere kant hadden we aan het eind van de dag wel het gevoel dat we goede ruiters zijn geworden.

Na deze geweldige tocht zijn we de laatste avond in Ulaan Bataar teruggekeerd en hebben hier nog wat biertjes weggewerkt op de top van het mooiste gebouw van deze stad.
Een supermooie tijd gehad in één van de meest aparte landen die voor ons met geen ander land te vergelijken is.

Het volgende avontuur laat echter niet lang op zich wachten, want via de trein zijn we net aangekomen in één van de allergrootste steden ter wereld: Peking, China. Ook hier zal weer van alles te zien zal zijn en hoe mooi Mongolië ook was, nu gaan we onder andere wel naar warmer weer en lekkerder eten. Buiten de bekende activiteiten zoals het beklimmen van de Chinese muur en a la Bassie en Adriaan de verboden stad verkennen staan er nog 2 gebeurtenissen te gebeuren. Voordat we afscheid nemen van Fardau en met zijn 2en verder gaan, zullen we Nieks verjaardag nog wel heel goed gaan vieren in een pittoreske club in Peking.

Onze volgende update zullen we vanuit Vietnam versturen waarbij we de ongetwijfeld onvergetelijke gebeurtenissen van China beschrijven. In een maand gaan we via Bejing naar Xiang om vervolgens via Shanghai en Gilian naar Hongkong te gaan.
Iedereen nog harstikke bedankt voor alle leuke reacties en berichten!! Heel leuk om dit te ontvangen en lezen hoe iedereen met ons meeleeft!!

• 07 Oktober 2013 - 16:59

Jose Theunissen:

Lieve allen,

Ja zo te lezen proberen jullie alles uit de tijd dat je in het land verblijft mee te maken. Geweldig om het verslag te lezen en de bij behorende foto's te zien.
    Niek volgend jaar kunnen jij en ik ook een tochtje te paard gaan maken.
    Ben benieuwd hoe het in China gaat verlopen zonder Fardau!
    Fardau vanaf 10 oktober ga je alleen heel knap van je! Maak er ook een mooie tijd van.
    Mannen geniet en houdt ons op de hoogte van jullie schitterende ervaringen.
    Veel liefs mamske Jose

• 07 Oktober 2013 - 17:11

Johan:

Reizigers, het duurde lang maar dan heb je ook wat! Mooi verhaal en volgens mij nog veel meer leuke foto's om te laten zien van jullie avonturen. Volgens mij zijn jullie zo goed in bloggen en maken jullie zoveel interessante avonturen mee dat je daar best een wekelijkse blog update van kan maken om jullie volgers nog wat extra te verwennen! Veel plezier met elkaar en 10 oktober moet natuurlijk gevierd worden. Groet en kus JT

• 07 Oktober 2013 - 23:18

Charlotte:

Hey globetrotters,
    Leuk om jullie reisverslag te lezen. We hadden natuurlijk al iets gehoord via de whatsapjes van Tom maar door zo'n uitgebreid verslag weten we nu beter hoe het jullie de afgelopen weken is vergaan. Een goed begin met z'n drietjes van een prachtige reis! Het zal wel wennen zijn als jullie straks zonder Fardau verder gaan maar wie weet treffen jullie elkaar nog ergens in Azië. En nu in China, weer een nieuw avontuur. Geniet ervan!
    Liefs, Mark en Charlotte

• 09 Oktober 2013 - 08:35

Laura:

Hallo aus Hamburg :)

Es ist spannend zu lesen, was ihr schon erlebt und gesehen habt :) Da möchte ich auch meinen Rucksack packen und auf Reise gehen ;)
    Habt ihr schon Russisch gelernt? :D
    Weiter eine tolle Reise, ich warte gespannt auf den nächsten Bericht!

Viele liebe Grüße, Laura

• 10 Oktober 2013 - 08:03

Gwenny Wijenberg:

Hallo niek en vrienden, it is great to see your photos and read of your journey so far. So much experience with different cutures. I am very happy for you all to be doing this. Sending veel liefs van Gwenny en familie xxxx

• 10 Oktober 2013 - 11:31

Nalda En Michael:

Lieve Niek en natuurlijk ook Tom,

Als eerste willen wij Niek van harte feliciteren met zijn verjaardag. Wij hebben net jullie reisbericht gelezen. Wij wensen jullie nog heel veel plezier en mooie ervaringen.
    Zondag 27 oktober zijn wij in Eindhoven, vanwege een concert in de kerk ter herinnering aan de overledenen van dit jaar, dus voor oma. Dan kunnen wij met mam en pap bijkletsen over de reis. Liefs van Nalda en Michael.

• 10 Oktober 2013 - 13:53

Katie:

Hi Niek
    Happy Birthday today.
    I hope you can celebrate it!
    Best wishes Katie

Hoi Niek,
    wat een fantastisch reis! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een leuke dag van!
    Het is lekker regenachtig hier dus dat mis je nu, erg he? hahaha. We lezen straks wel wat je op je verjaardag allemaal beleefd hebt. Heel veel plezier en voorzichtig! Groeten Joan & Jenny

• 14 Oktober 2013 - 19:11

Dirk:

Hoi Tom en Niek, wat geweldig om jullie verslag te lezen, zo krijg je het gevoel dat wij ook even de grens over gaan vanuit ons kil en koud kikkerlandje. Tijdens het familie diner van opa's verjaardag hebben we dit adres gekregen zodat wij jullie ook kunnen volgen, super leuk. Groetjes Dirk en Lia

• 15 Oktober 2013 - 09:42

Vincent:

Haha Niek! Als jij net zo goed in scriptieschrijven was geweest als reisverhalen hadden we veel minder uurtjes op de VU hoeven knallen haha! Heel vet al die foto's, toch mooi dat je die reis bent gaan doen!

Mis nog wel de verhalen over Russische vrouwen ;)

• 18 Oktober 2013 - 12:46

A+:

Ha Niek!

We hebben de kaart ontvangen hoor! Hulde!! Hij hangt met de steenarend op een mooie plek aan de "wall of fame". Super bedankt en voor jou natuurlijk weer een zorg minder. Veel plezier in China en als je daar nog de kans ziet om met een pandabeer te knuffelen zien we daar graag beeldmateriaal van :P

Groetjes uit Den Haag!

• 20 Oktober 2013 - 12:26

Opa:

Hoi Tom, hier een berichtje van jouw Opa. Ik zit met Dianne jouw verslag te lezen en te bekijken; geweldig. Wat leuk dat we zo op de hoogte zijn van jullie avontuur. We zullen jullie blijven volgen; iedere keer als Dianne hier is, gaan we op de laptop en lezen we de vervolgverhalen. Geniet, profiteer en sla al deze ervaringen vast op in je geheugen. Heel veel liefs van Opa en Oma en Dianne.

• 21 Oktober 2013 - 15:15

Lies:

Ha reizigers,

Mooie verhalen! Als ik zo jullie verhalen lees, de foto's zie en vooral na het gesprek op skype weet ik het zeker: ik wil jullie opzoeken! Dus bereid jullie vast voor mannen.;)

Dikke kus Lies

• 23 Oktober 2013 - 16:01

Corrie Hermans:

Zo Niek en Tom,

Een hele ervaring al rijker, zeker dat weekje niet douchen, en Moskou, Mongolie,
    leuk om jullie te volgen. Veel reisplezier nog en tot het volgende verslag.
    Veel groetjes uit Eindhoven, Corrie

• 24 Oktober 2013 - 16:47

Yara:

Geweldig!!! Om te lezen. Het begint zo te kriebelen als ik jullie verhalen lees
    Geniet ervan en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal
    Xx Yared :)

• 30 Oktober 2013 - 08:49

Koos En Ingrid:

Hoi Tom en Niek,
    Leuk om jullie verslag te lezen! Wij vonden het erg gezellig met jullie in Moskou. We zijn benieuwd waar jullie inmiddels zijn. Fardau schrijft regelmatig, en redt zich prima in haar eentje. Heel veel reisplezier verder!
    Koos en Ingrid

• 31 Oktober 2013 - 22:20

Titie Wiersma. :

Hallo Tom ,
    Erg leuk jullie reisverslag te lezen,wat een geweldige belevenis .
    Je oude oppas blijft je volgen. Geniet er van.

• 25 Januari 2014 - 19:24

Joep:

Leuk geschreven jongens! Ik zie het allemaal voor me heerlijk :)
    ff doorlezen weer haha

Gr, Joep