Cambodja - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Niek

30 December 2013 | Laos, Vientiane

Vers aangekomen in Cambodja vanuit Vietnam dachten we op de zaterdagavond gelijk het nachtleven van de hoofdstad Phnom Phem te gaan verkennen. Wat begon als een normale stapavond waarin het steeds gezelliger werd, eindigde abrupt toen ene idioot per ongeluk een glas in Nieks been trapte waardoor er een diepe wond ontstond. Dit incident zorgde er uiteindeljik voor dat we via een totaal onlogische route door Cambodja zijn gaan reizen, maar waar we zeker geen spijt van kregen. Door het glas en de pijn als gevolg ervan gingen we de volgende dag naar een ziekenhuis waar er spuiten werden gezet en waar er verteld werd dat Niek 2 dagen later terug moest komen voor een nieuw verband. Na de volgende 2 dagen amper te hebben kunnen lopen vertelde een andere doktor uit hetzelfde ziekenhuis echter dat de wond alsnog gehecht moest worden en dat de komende 2 weken geen aanraking met water mocht plaatsvinden en dat er flinke antibiotica moest worden ingenomen tegen de infectie; over 2 weken zouden we terug moeten komen om de hechtingen er uit te laten halen. In het begin was dit natuurlijk zuur, maar toen is de knop omgezet en hebben we genoten van het prachtige Cambodja. Vooraf hadden we helemaal geen beeld van dit land dus alles was nieuw en indrukwekkend.

De eerste dagen zijn we in Phnom Phem verbleven wat we vooral gebruikte als uitvalsbasis om naar de killing fields en de s21 prison te gaan. Eind jaren '70 zijn hier en op andere plekken in Cambodja 3 miljoen Cambodjanen op gruwelijke wijze vermoord door de toenmalige leider van Cambodja, Pol Pot. Tevens werden mensen in barre omstandigheden opgesloten in gevangenissen over het hele land. De verhalen en foto's die hierbij hoorden waren zo zielig dat we er stil van werden. Later in het plaatsje Battambang, waar we ook honderden krokodillen en miljoenen vleermuizen hebben ontmoet, werd ons ook een killing cave getoond. Dit was hetzelfde als een killing field alleen werden toen mannen, vrouwen en kinderen onthoofd en van een grot geduwd in een diep dal. Ondanks dat het zo recentelijk is gebeurd en een groot deel van de toenmalige bevolking is uitgemoord, merk je er vrij weinig aan de Cambodjanen in het alledaagse leven. Over het algemeen zijn Cambodjanen een stuk vriendelijker dan Vietnamezen en proberen ze je ook niet op elke mogelijke manier af te zetten.

Na het heftige begin stond er gelukkig een hele mooie gebeurtenis voor de boeg. Tom is inmiddels alweer dichter bij de 30 dan de 20 en samen hebben we zijn 25e verjaardag op een speciale manier gevierd. Als verrassing zijn we naar een luxueus en authentiek Japans sushi restaurant gegaan waar we genoten hebben van het heerlijke eten. De dag ervoor op het 'moment suprème' toen Tom om 24:00 officieel 25 werd, hebben we het gevierd met een groepje mensen en vooral de karaoke viel in de smaak bij ons. Onze stemmen zijn niet de mooiste maar de passie tijdens het zingen maakte natuurlijk veel goed, alhoewel niet iedereen hier hetzelfde over dacht. Hoe later het werd, hoe valser het werd, hoe meer biertjes er gedronken werden, het was een prachtige avond. Na een paar gezellige avonden op stap in Siem Reap met wat oude bekenden (en een of twee uurtjes slaap), stond één van de mooiste plekken tot dusverre op deze reis op het programma; de Ankor Tempels!! De verschillende tempels die we per de befaamde Tuk Tuk hebben bezocht waren indrukwekkend en onwaarschijnlijk, terwijl de zonsopgang bij de grootste religieuze (en wellicht mooiste) tempel ter wereld, de Ankor What, was pas echt bijzonder. Het opstaan om 5.00 's ochtends en de kater waren alweer heel snel vergeten toen we de zon boven het silhouet van de Ankor What zagen opstijgen.

Aan de andere kant van het land ligt Kratie, wat eerst verkend is door een lokale fietstocht, gevolgd door op een dun bootje dolfijnen in het water van de Mekong Delta te spotten. Weliswaar niet zo mooi als in de films, was het wel apart om de dolfijnen in het wilde, vieze water te zien zwemmen en zo nu en dan zich even te laten zien. Het genieten van het strand in het Cambodja hadden we tot dusverre uitgesteld, maar toen de hechtingen eindelijk van het been af mocht zijn we gaan genieten van het strand en de zee van Sihanoukville. Na een aantal uitstapjes (vismarkt, scootertocht, waterval, uitzichten en natuurlijk de mooie oranjegele zonsondergangen) konden we dan eindelijk weer een keer over het strandzand banjeren en een duikje nemen. Het mooiste en ook hetgeen waarmee we Cambodja hebben afgesloten, was de trip naar het nabijgelegen eiland Koh Rong. Niet bepaald een eiland om een goed feestje te vieren, maar meer om te genieten van het primitieve leven en dan met name van de mooie stranden. Na een heftige wandeltocht waar we bijna door een buffel werden aangevallen, kwamen we aan bij één van de helderste en witste stranden die we ooit gezien hebben. Met een groepje andere Nederlanders zijn we hier wezen snorkelen en gewoon gaan genieten van het schitterende strand en het schone water.

Wij hebben inmiddels Laos ook alweer bezocht samen met Lies en zullen hier binnenkort ook een update over schrijven. Vandaag vliegen we naar Bangkok toe om daar oud en nieuw te gaan vieren op een super dik rooftopbar feest om vervolgens Thailand te ontdekken samen met Billy en Ilse. Op naar ons volgende avontuur!!

Namens ons al voor iedereen, en natuurlijk voor onze volgers van het blog in het bijzonder, het allerbeste voor 2014!

• 30 December 2013 - 13:00

Mark:

Hoi Heren,

Foto van het ziekenhuis is prachtig. Dat je daar gewoon mee mag om dat te zien is apart. Doet mij denken teon ik met mijn vader in Indonesië was. Toen heb ik Pa goed moeten zetten voor de röntgenfoto's te maken. Ik in mijn korte broek en slippers aan en de rest alles ontsmetten etc. Dik lachen, was het bij jullie ook dat jullie eerst geld moesten betalen voordat de artsen iets deden? Of ging dat makkelijker.
    Prachtig het tempelcomplex en het witte strand.
    Zie uit naar jullie volgend verhaal samen met Lies.
    Groet ook van Charlotte

• 30 December 2013 - 19:04

Lia:

Alweer een prachtig verslag, wat een ongelooflijk wijds en prachtig land. Wat jammer van het ongelukje maar jullie zijn flexibel en zo zie je maar weer dat je toch nog andere dingen kan doen als je zoals nu een beetje gedwongen wordt om je reisschema anders in te vullen. Ik lees dat niet alleen Dirk zingt tijdens feestjes jullie kunnen er ook wat van! Wij wensen jullie vanuit het regenachtige kikkerlandje een mooie jaarwisseling en wij doen dit dan dunnetjes over 6 uur later. Maak er in 2014 een leuke reis van, groeten Dirk en Lia

• 30 December 2013 - 20:21

Hetty En Loes:

Hallo jongens,
    over 4 weken zitten wij in Cambodja. We kunnen na jullie verslag bijna niet wachten om er heen te gaan. Angkor Wat doen we met een gids maar we hebben in Siem Reap nog een dag zelf in te vullen en kunnen dus dan op het gemak nog een aantal spectaculaire plekken nog een keer bezoeken. We gaan ook nog naar een scholen complex , genieten op het platteland en de bergen in.
    Als toetje zitten we op twee verschillende plekken aan de kust. Ik ben me nu een beetje aan het inlezen.
    Voor we naar Cambodja vetrekken bezoeken we ook ons SOS kind in Zuid Thailand. Dat is makkelijk in Bangkok overstappen op een ander vliegtuig en in een uurtje ben je in Hatyai.
    Jullie nog een gezellige jaarwisseling in Bangkok met Lies. Een aanrader is ook om in Bangkok te gaan fietsen met een gids. Je gaat eerst door de achterwijken van Bangkok, krijgt van alles te proeven en vaart dan over naar een eilandje aan de andere kant van de rivier. Onvergetelijk.
    Groet voor alle bekenden en onbekenden en pas op met de drank. hopelijk is het niet onrustig in Bangkok.
    Loes en hetty

• 30 December 2013 - 20:21

José Theunissen:

Hallo lieve Niek en Tom.

Zo nog net voor het Nieuwjaar een mooi verslag en ook weer indrukwekkende foto's.
    Wij hier in Nederland gaan ons ook voorbereiden op het Oudjaar. Het zal wel iets anders worden zoals jullie het gaan vieren. Heerlijk dat jullie met een mooi groepje zijn.
    Ook speciaal dat Lies, Billy, Ilse en Tim erbij zijn.
    Ook Johan en ik kijken uit naar 2014 want we gaan dan samen met Niek en Tom Maleisië verkennen.
    Niek en Tom nu in Bangkok een hele speciale avond met jullie familie en vrienden.
    Wij proosten vanuit een druilerig Nederland alvast op jullie.
    Geniet ervan en we kijken uit naar jullie foto's van Oudjaar.
    Veel liefs van José

• 31 December 2013 - 04:27

Gwenny Wijenberg:

Hallo Niek en Tom, great to read your blog again and to hear about your travels in Cambodia.
    We also wish all of you a very happy new year from us here in Sydney, Australia.
    A big hug and 3 kisses to each of you.
    Gwenny en familie xxxx

• 31 December 2013 - 15:48

MARIANNE:

Lieve Tom (en Niek),
    Ik wachtte al met spanning op een nieuw verslag. Van Char en Mark hadden we natuurlijk ook al veel gehoord toen we daar eind november met jullie verjaardagen (voor het eerst zonder jou!) waren en vorige week toen we met de kerst in Nuenen waren. Weer zonder jou en ook zonder Lies deze keer. Char wilde eerst zelfs geen kerstboom kopen omdat jullie er niet waren, kun je nagaan hoe ze je mist. Maar gelukkig zien jullie elkaar binnenkort.
    Leuk om het verslag van Cambodja te lezen. Heel uitgebreid en informatief. Gaat het goed met het been van Niek? Gelukkig valt het nog mee met de schade.
    Wij bereiden ons voor op onze reis naar Nieuw Zeeland. We vertrekken op 3/2 en reizen wel wat luxueuzer dan jullie gelukkig. Ik zou niet graag meer alle bagage zelf sjouwen.
    Veel plezier in Thailand. Marianne.

• 03 Januari 2014 - 01:06

Willem En Dimph Biermans:

Hey soepkipje Niek en reismakker Tom
    Schande, grote schande dat er niet eerder is gelezen, gekeken en een vorm van support is gestuurd.
    Sorry mate.
    Een goed voornemen voor 2014 is ons Niekske supporteren.
    Proost op een kerngezond, reislustig en lollig nieuw jaar.

• 03 Januari 2014 - 01:16

Dianne:

Heb zojuist via Mark gelezen (per mail) dat er weer een reisverslag is; dan laat ik alles even liggen om een stukje met jullie mee te kunnen reizen en weg te kunnen dromen. Wat geweldig allemaal ! (als het "been-incident er even buiten beschouwing gelaten kan worden, maar volgens mij is dat hoofdstuk al weer helemaal afgesloten. Gelukkig) En wat een prachtige foto's van Cambodja... En ik geniet zo van jullie verhalen! Wat moet die zonsopgang mooi geweest zijn... Ik moest wel even grinniken toen ik las dat jullie ook een onmiskenbare aantrekkingskracht op buffels hebben. Da's dan wel even anders, niet waar?
    Ik kijk nu al uit naar het verslag samen met Lies, en ook naar haar kanten van het verhaal. Eindelijk haar broer weer zien, en een stuk mee kunnen reizen en beleven. Prachtig. Geniet maar lekker volop!
    Een veelbelovend begin van het nieuwe jaar: ik wens jullie alle goeds.
    Veel liefs
    Dianne