Maleisië - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu

Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Niek

15 Maart 2014 | Singapore, Singapore

Een onvergetelijke tijd in één van de meest memorabele landen van deze reis. Maleisië was voor ons het land van de ongelofelijke natuur met haar jungle en oerwoud, de brutale apen, het voortreffelijke eten (op straat), de wilde insecten en dieren, de mix tussen China, Thailand en India, de hoge prijzen, de schitterende eilanden met bijbehorende stranden, de geweldige onderwaterwereld en Kuala Lumpur met de fabelachtige Petronas Towers. Maar boven alles zal Maleisië ons bijblijven door de heerlijke tijd met Johan en José (Nieks ouders). We vonden alleen dat de tijd veel en veels te snel voorbij is gevlogen, maar dit is een goed teken toch?!

Onze uitvalsbasis tijdens onze reis was de hoofdstad Kuala Lumpur en hier zijn we dan ook begonnen. Het mooiste moment is dan gelijk dag één op het vliegveld, als we Johan en José na zo'n lange tijd weer zien en met hun heerlijke old school backpacks. Na 's avonds genoten te hebben van het heerlijke eten in Chiantown (we zijn hier nog regelmatig teruggekomen voor het eten en jawel, ook voor het shoppen) zijn we de volgende dag gaan hoppen. Met de hop on/ hop off bus zijn we Kuala Lumpur gaan verkennen door op verschillende plekjes uit te stappen. Het vogelpark met onder meer flamingo's en allerlei soorten grote en kleine vogels waren het meest indrukwekkende van deze tour, samen met het hart van de stad.

De volgende dag zijn we de fraaie Batu Caves gaan bezoeken, de grotten met pal ervoor een tientallen meters hoog standbeeld van een godin. Hier kregen we voor het eerst, maar niet voor het laatst, te maken met de brutale apen. Er diende namelijk eerst een flink aantal trappen te worden beklommen voordat we de grot konden zien, maar onderweg waren we al een flesje water kwijt aan een aapje die het zomaar weggriste. Toch konden we hier wel om lachen maar voortaan zouden we eraan denken om eten en drinken beter weg te stoppen als er apen in de buurt zijn. Desondanks zouden de apen later tijdens onze reis ook nog een keer onze zonnebrand en boodschappen stelen na twee momentjes van onoplettendheid.

Vanuit Kuala Lumpur zijn we naar Kota Kinabalu in Borneo gevlogen en dit staat bekend als één van de mooiste stukken natuur van Azië met al haar mooie parken, oerwouden en eilanden. Deze combinatie hebben wij ook op deze manier ervaren. De eerste twee dagen stonden in het teken van de natuur, waarbij de eerste dag in het Kota Kinabalu park flink gewandeld moest worden door het regenwoud. We kozen niet de eenvoudigste routes, maar daardoor werd het wel een geweldig avontuur. We zijn op glibberige paadjes gaan lopen waar we urenlang geen andere mensen zijn tegenkomen; naast ons gezever was het enige geluid het constante geratel van krekels en vogels, en het stromende water in de nabijgelegen rivier. De spierpijn die we hadden was 's avonds overigens alweer snel vergeten nadat we onder het genot van een paar biertjes onze mooiste stemmen op hadden gezet bij het karaoke in een intiem kroegje. 's Ochtends werden we wakker met het uitzicht over de prachtige berg Mount Kinabalu, die gedeeltelijk in de mist lag verscholen. Vanuit hier zijn we naar de Poring Hot Springs gegaan, wederom een super park met naast de watervallen en de schitterende groengekleurde bossen. Deze plaats is vooral bekend vanwege de loopbrug tussen de bomen en de hot springs (natuurlijke heetwaterbronnen). Hier hadden we al heel lang naar uitgekeken en het was dan ook super om tussen de hoge bomen over een houten ladder brug te lopen met een uitzicht over de natuur. Ook de hot springs waren super, alleen wel een beetje warm (logisch). Gelukkig lag er een mooi aangelegd zwembad in het park waar we een beetje afkoeling konden zoeken. Tot slot hebben we ook de grootste bloem ter wereld gezien, wat best bijzonder was aangezien deze maar 2 weken per jaar bloeit (deze is voor jou mam;).

De rest van de week in Borneo zijn we gaan snorkelen en eiland hoppen. Een vijftal heel verschillende, doch fantastische eilanden (ondanks het afval wat er rond slingert) met ieder haar eigen unieke plekjes en onderwaterwereld. Zo zagen we de meest uiteenlopende en bizarre dieren en koralen in een aantal dagen tijd. Supermooie en ver zichtbare plateaus, zeesterren, Nemo, waterslangen, grote en kleine vissen maakten het heel mooi. Onze avonden in Kota Kinabalu waren al even mooi door te genieten van het lekkere lokale eten met een speciale vermelding voor de vismarkt en de live muziek die iedere avond werd gebracht door 2 lokale Adeles. Volgens onze deskundige mening zouden deze dames zonder probleem iedere muzikale talentenshow in Nederland binnen koppen.

Terug naar het vasteland in Maleisië zijn we naar Taman Negara gegaan voor een drietal dagen. Dit is met 130 miljoen jaar de oudste jungle ter wereld en beschikt ook over de langste loopbrug boven de jungle ter wereld. Hier bleef het niet bij, want er viel hier echt nog veel meer te zien tijdens de 3 dagen dat we hier verbleven. Om te beginnen was daar de boottocht (met buffels, apen en roofvogels) tussen het oerwoud om überhaupt bij Taman Negara aan te komen, Vervolgens was er de nachtjungle waar we vooral op pad gingen om insecten te zien, zoals flinke spinnen, reuzemieren, vogels, vuurvliegjes en schorpioenen. Er was in de jungle ook nog een moeras waar je als je heel stil bent ook dieren zou kunnen zien. We waren uiteindelijk stil genoeg om hier een aantal rendieren en wilde zwijnen te zien. Tevens zagen we later één van de meest bizarre dieren, namelijk de tahpi met zijn vijfde (middel)been. Buiten de dieren zijn we ook nog een lokaal dorpje gaan bezoeken, van zo'n 10 families die in de jungle leven en eten van hetgeen dat ze jagen. Tot slot was het slapen in de jungle ook nog het vermelden waard, aangezien Johan en José hier net als ons in stapelbedjes moesten slapen. Al met al was Taman Negara een heel bijzonder avontuur.

Voor we het wisten hadden we nog maar 2 dagen over en deze hebben we door gebracht in het inmiddels vertrouwde Kuala Lumpur. Buiten een drukke, warme, levendige metropool is Kuala Lumpur een stad met een sjiek centrum waar de Petronas Towers zijn gevestigd. De Petronas Towers zijn 2 immense, identieke gebouwen die vooral bij nacht een schitterend aanzien zijn. Het mooiste was het uitzicht van de hoogste verdieping in een luxueus nabijgelegen hotel. Op de bovenste verdieping lag een binnenzwembad, maar wij hadden vooral oog voor het uitzicht over het park, de fonteinen en natuurlijk de Petronas Towers. Het letterlijke hoogtepunt was op de laatste avond toen we de torens opgingen om te genieten van het uitzicht over Kuala Lumpur. Het echte hoogtepunt was de gezelligheid en warmte gedurende onze hele reis met jullie Johan en José. Het was echt genieten voor ons; een topreis samen met jullie en hoewel het gemis nog voelbaar is, zijn we ook nu weer doorgegaan en hebben we het laatste stukje Maleisië ook nog bijzondere plaatsen ontdekt.

Vers na het vroege afscheid zijn we naar de Cameron Highlands gegaan. Zoals de naam al zegt zijn dit hooglanden waar theeplantages groeien en wat resulteert in heel speciale uitzichten over deze groene velden. Wederom een fraai en apart staaltje natuur zoals we inmiddels gewend zijn van Maleisië. In de middag zijn we zonder gids een waterval gaan bezoeken, maar deze lag niet op de meest gemakkelijk te bereiken route. We hebben hier dan ook flink voor moeten struggelen (lees: in de hitte en door de doornstruiken) alvorens we de waterval bereikten. De waterval was niet supermooi, maar we waren wel trots dat we deze nog bereikt hadden.

De laatste dagen hebben we besloten om af te koelen aan Palau Tioman, een groot rustgevend eiland met daaromheen een aantal kleinere eilandjes waar je geweldig mooi kan duiken en snorkelen. Het vetste was dat we gesnorkeld met een haai! Tussen onze vorige bestemming Myanmar en Maleisië hebben we ons duikbrevet gehaald in Thailand, en daardoor konden we duiken in Palau Tioman. Echt supervet om nu op gelijke hoogte te zwemmen met de grote scholen vissen, de roggen en al het andere moois in het water. Dit was een hele mooie afsluiting van Maleisië, een land dat om meerdere redenen heel speciaal is geweest voor ons.

Onze volgende bestemmingen zijn Singapore (een aantal dagen) en Indonesië (een kleine maand). Aan Indonesië zit een mooi tintje, want hier komt Jimke ons bezoeken en gaan we genieten van de Gili eilanden, Bali, Java en Lombok. Het zal weer een mooi avontuur worden...

• 15 Maart 2014 - 13:28

Mark Van Den Eijnden:

Hoi jongens,

Het is weer leuk om jullie verslag te lezen. Het brengt bij mij weer beelden terug van een maand geleden. Het was toen minder lux maar wel harstikke gezellig.
    Even een kleine agrarische tik van mij, maar theeplantages zijn er en de daar groeien de theeplanten. Maar een plantage zelf groeit niet, het oppervlak van de plantage kan wel groter worden maar dat is dan uitbreiding van het areaal. Vanavond hebben is het de opening van ons clubhuis dus ik hou het even kort.

Groet Mark

• 15 Maart 2014 - 13:41

Charlotte Kooijmans:

Lieve jongens, weer een prachtig verhaal van een bijzondere reis met Johan en Jose door Maleisië. We waren wel een beetje jaloers als wij al onderweg de verhalen hoorden en de foto's zagen, maar wij hadden onze portie natuurlijk al gehad in Myanmar. Heel leuk om het verhaal nu helemaal te lezen, ook over jullie laatste week waarin jullie een echte haai hebben gezien! En nu naar Indonesië, ook geweldig, en helemaal omdat dit nieuwe avontuur samen met Jimke zal zijn. Veel plezier! Liefs, Mark en Charlotte

• 15 Maart 2014 - 14:15

Els:

Hoi Tom en Niek

Wat een prachtige reis door Maleisië hebben jullie gehad.
    Het is leuk jullie verslag en foto's te lezen/zien.
    En dan gewoon weer naar het volgende land om nog meer ervaringen op te doen!!
    Leuke tijd met Jimke in het prachtige Indonesië !
    Veel plezier op de Gili eilanden . Wij vonden het daar erg gezellig en leuk. Kun je ook prachtig duiken en snorkelen.
    Veel plezier nog.
    Groetjes
    Jaap en Els

• 16 Maart 2014 - 01:31

Gwenny Wijenberg:

Hey there Niek and Tom, You two have seen enough to write a travel book for Dutch tourists.
    So much diverse nature there in Malaysia. Thanks for passing on your information. It's just like we are travelling with you. Extra special that Johan and Jose could be there with you.
    Onwards to Singapore and then Indonesia. We look forward to reading of your future travels.
    liefs van Gwenny, Pete, Chris and our angel, Nicola xxxx

• 16 Maart 2014 - 11:17

José Theunissen:

Lieve Niek en Tom.

We zijn een week terug en ik moet me zelf af en toe even "knijpen" om te beseffen dat we in Maleisië geweest zijn.
    Ja we staan ook op het blog dus het is geen droom geweest.
    Ook ik kan bevestigen dat we heel erg genoten hebben van deze geweldige trip.
    Ja boys en dat komt mede door jullie. Wat zijn jullie relaxed en gezellig.
    Ook heerlijk om te zien hoe jullie van alles genieten. Ik ben trots op jullie!!!!
    Maleisië is een mooi land met schitterende oerwouden. Ja we hadden nog wel langer willen blijven om nog wat te zien van de mooie natuur en het lekkere eten. De verse vis en sweat&sour chicken was ons favoriete eten. Ook het kaartspelletje dertienen hebben we veel gespeeld. Zelfs de locals kwamen mee kijken over onze schouders.
    Kortom een reis om nooit te vergeten.
    Lieve schatten bedankt voor de warmte en dat het zo fijn was om met elkaar te zijn.
    Liefs José

• 17 Maart 2014 - 17:04

Johan:

TOM&NIEK,
    Jongens allereerst respect voor jullie omdat jullie steeds weer de moeite nemen om de blog bij te werken, ondanks het drukke reisprogramma. Weer een boeiend verhaal over Maleisië en als ooggetuige kan ik bevestigen dat we een geweldig mooie tijd met elkaar hadden en na 1 week thuis nog steeds heimwee naar Maleisië, het vrije backpack leventje en de geweldige tijd met elkaar.
    Geen luie maar een echte "Doe" vakantie, iedere dag op zoek naar nieuwe bestemmingen en bezienswaardigheden. Even overleg met elkaar over de reisbestemmingen, wat staat er in de boekjes en op internet, taken verdelen, regelen en op pad om zoveel mogelijk uit deze reis te halen. Knap dat jullie steeds weer de energie opbrengen om zoveel mogelijk van ieder land te zien en mazzel dat wij die zelfde instelling hebben.
    Ik heb nog wat aanvullingen op jullie blog verhaal kunnen verzamelen!
    Maleisië is te mooi en te veelzijdig om in zo'n korte periode voldoende te bekijken dus adviseer ik iedereen er minstens 1 maand heen te gaan! Dan die "The old school" backpacks van ons zoals jullie die noemen, dit zijn echte bergsport backpacks van Nomad en de Karrimor Jaguar en is nog steeds top voor de kenners dus graag niet te min over onze backpacks!
    Dan die geweldige vismarkt bij Kota Kanibalu want dat was n geweldige plek om te zijn en je eigen vorstelijke vis-grill te regelen voor een zacht prijsje. Daar kregen jullie ook nog klasje onderhandelen in toen de taxi boot ons 2x voor de snorkel apparatuur wilde laten betalen!
    Apart was ook dat we na een lange vermoeiende wandeltocht omhoog op Mount Kinabalu uiteindelijk bij een mooie uitkijkpost uitkwamen maar daar kwamen we veel onsportieve Chinezen die met de taxi tot aan de railing reden, paar foto's schoten en zo hun checklist afwerkten!. Ook wil ik nog de verpletterende winst van Tom bij het laatste kaartspelletje vernoemen, goed gespeeld Tom, you did it!
    Eigenlijk veel teveel mooie momenten die ik naar voren kan halen maar het allerbelangrijkste was die natuurlijke ongedwongen heerlijke klik die we met elkaar hadden en die dat heimwee gevoel oproept. Dat smaakt naar meer mannen!!! Ontzettend bedankt, het was ook voor ons meer dan n feest! Kus Johan

• 17 Maart 2014 - 19:53

Billy:

Mannen van het goede leven,

Wederom een heerlijk verhaal en goed om te lezen dat het een mooie tijd was met Josetjuh en Johan Valentino. Johan de overwinning van Tom met kaarten zal wel een lucky zijn toch? In Thailand kwam hij ook al verschillende keren goed weg;).

Groeten van Bil....

• 18 Maart 2014 - 12:34

Johan:

Hey Billy, toen ook al!Tom had inderdaad zijn gouden moment en dat op de laatste dag maar onze gun factor zat hem ook niet in de weg dus met een straatlengte voorsprong hadden wij onder het genot van een biertje het nakijken. We hebben nog zo'n kleine 1000 foto's voor n biertje met shisha dus .....

• 18 Maart 2014 - 23:22

Dianne:

Hoi, Tom en Niek,
    Ik ben er weer bij, en geniet weer enorm van jullie verhalen! Johan heeft echt gelijk dat het geweldig is dat jullie iedere keer weer de moeite nemen om alles op te schrijven, zodat wij hier ook mee kunnen genieten. Ik heb zojuist Alain jaloers gemaakt met de verhalen over Taman Negara; hij droomt ervan om zelf ook eens al die insekten van dicht bij en in het echt te kunnen zien! Maar al jullie verhalen zijn een inspiratie en een dagdroom voor mij, en ik geniet met jullie mee. Echt heel bijzonder... dank je wel
    Veel liefs
    Dianne

• 20 Maart 2014 - 10:45

Lies:

Hey Tom&Niek,

Wat een mooi verhaal over Maleisië. Jullie verhaal lezen is zo fijn, voor een klein halfuurtje ben ik dan bij jullie. Uit het drukke en veel te prestigieuze Nederland en in jullie geweldige, avontuurlijke en lay back backpackers wereld. Wat heb ik een heimwee naar het reizen met jullie jongens.

Heel fijn om te lezen wat een mooie tijd Johan en José met jullie hebben gehad. Als ze schrijven over de gezelligheid en warmte kan ik goed bedenken hoe jullie het met elkaar hebben gehad. Zo een geweldige tijd met jullie gun ik iedereen want wat is het heerlijk om met jullie te reizen.

Nu Jimke, het houd maar niet op zeg! Wat bijzonder dat jullie zulke mooie landen met verschillende mensen die dichtbij jullie staan kunnen beleven. Deze ervaringen neemt niemand jullie meer af.:)

Geniet van de tijd met Jimke in Indonesië en een hele dikke knuffel van jullie zusje!

• 29 Maart 2014 - 06:57

Katie Fitzgerald:

Hey Niek en Tom
    What a great time you have had in Malaysia travelling with your mum and dad, José and Johan.
    You all look like you had so much fun, adventure and enjoyment. Your photos are great.Happy travelling in Indonesia!
    Katie en familie

• 01 April 2014 - 13:46

A+:

Hoi Niek!

Bedankt voor de fantastische kaart weer :) hij is vandaag aangekomen. Wij zijn er erg blij mee. Je bent er nog een paar verwijderd van een diagonaaltje op de kaartenmuur dus: ga zo door! Van Johan hoorden wij dat je nog een paar maanden aan je reis gaat vastplakken? Dan moet het zeker lukken. We hebben je paps wel gemist hoor : ) mooi om de foto's te zien. Nogmaals heel heel veel plezier! Geniet van alles.

Groetjes, Willem, Maeva, Regine

• 09 April 2014 - 15:43

Rachel & Sebastiaan:

Nieeekje!!

Ohh wat zijn jullie verhalen toch jaloersmakend! Ik lees met veel plezier jullie blogs en bekijk graag jullie supermooie foto's :) Heel leuk om dat allemaal te zien! Mooi om te zien dat jouw PSV shirt ook niet te missen is haha ;)!

Geniet er nog maar goed van!!

Liefs Rachel (& Sebastiaan!)

• 15 April 2014 - 11:25

Thijs Van Litsenburg:

Goedemorgen Niek en Tom,

Allereerst, leuke blog! Ik heb genoten van enkele verhalen die op deze blog te vinden zijn.

Afgelopen zondag (na een 3 - 1 winst op Woenselse Boys) hoorde ik van Johan dat je graag weer een potje met Unitas'59 't negende zou willen voetballen, Niek. Nou, ik zal je vertellen: dat wil ik ook maar al te graag. Met Mecking of jouw jongste broertje op het middenveld is er geen beginnen aan. Dan moet ik ongeveer twee keer zoveel werk verzetten als voorheen. Daarom het verzoek om over een X-aantal maanden weer zo fit als een hoentje terug te keren op het pittoreske sportpark 't Bokt. Zodat we als vanouds weer kunnen heersen op het middenveld.

Geniet nog van jullie reis heren! En blijf vooral jullie trouwe lezers op de hoogte houden.

Een Eindhovense 'houdoe!'

Captain Thijs