Vietnam - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Niek

27 November 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Na het geweldige China was Vietnam onze volgende bestemming. Meteen toen we aankwamen, met een tussenstop van 1 nacht op het vliegveld in Bangkok, merkten we het verschil al met China; dit land is veel chaotischer en voor ons het eerste "echte" Aziatische land. Onze tocht door Vietnam begon in de hoofdstad Hanoi, wat helemaal in het noorden ligt en vervolgens zouden we via de kust helemaal door reizen naar het zuiden. Hanoi was een geweldige stad waar we onze ogen hebben uitgekeken naar de drukte, hoeveelheid scootertjes, bedrijvigheid op straat en alle eettentjes op straat. De eerste paar dagen hebben we Saigon verkend door naar het Hoi Chi Minh mausoleum te gaan, een war museum te bezoeken en rond te lopen door de old quarter. Dit is het oude gedeelte van de stad waar ons hostel ook zat. Vooral 's nachts gingen we helemaal op in de plaatselijke gewoontes door lekker op straat te eten en vervolgens naar een straat barretje te gaan. Deze barretjes kenmerkten zich vooral doordat je heerlijk met een klein plastic stoeltje letterlijk op straat zat terwijl je allemaal andere mensen ontmoette en waar je voor maar liefst 20 euro cent (!!!!) een lekker lokaal biertje kon drinken.

Vanuit Hanoi heben wij twee uitstapjes gemaakt, naar Ha Long Bay en Sapa. Ha Long Bay is een gebied dicht bij de kust met heel veel mooie, kleine en onbewoonde eilandjes. Hier zijn we door heen gevaren met een grote, oude houten boot waar we ook tevens op bleven slapen op open water met ongeveer nog 20 andere toeristen. Tijdens deze tocht hebben we een eiland bezocht, grotten bezichtigd, floating villiges aangedaan, gezwommen rond de boot (waarbij we uitteraard vanaf de top van de boot sprongen) en weer heel avotuurlijk gekanoëd. 's Avonds begon het feest op de boot waarbij de muziek op standje 100 ging en waar we mensen uit verschillende werelddelen het geweldige drank spel Kingzen geleerd hebben. De volgende dag zijn we rustig terug gevaren naar de kust en hebben we heerlijk op de top van de boot liggen genieten van het mooie weer en het geweldige uitzicht. Ons volgende uitstapje was Sapa, een klein plaatsje verder naar het noorden wat omringd is met rijstvelden. Deze groene rijstvelden lagen heel mooi in een bergachtig gebied en zover je kon kijken waren alleen maar rijstvelden. Hier hebben we twee keer een wandeltocht gedaan waarbij we over bergen moesten klimmen, door rijstvelden liepen, over waterstromingen staken en lokale huisjes bezochten. Dit gaf ons een geweldige kijk op het leven van mensen die op het platteland wonen in Vietnam en hoe rijst nu eigenlijk helemaal geproduceerd wordt.

Na deze indrukwekkende tours zijn we weer terug gegaan naar Hanoi. Hier kwam het verschikkelijke bericht van het plostelingen overlijden van Opa van den Eijnden. Deze dagen waren even moeilijk voor ons maar Tom heeft heel veel steun van Niek gehad en de rest van de familie en vrienden, iedereen bedankt daarvoor!!! Naast een van de geweldigste opa's zijn we ook een van onze fanatiekste volgers verloren.

De volgende stop was Hue, een plaatje dat een heel stuk ten zuiden van Hanoi ligt. De reis ernaar toe was ideaal voor ons, en dat was middels een nacht/slaap bus. Je vertrek 's avonds en rijdt heel de nacht door en komt dan de volgende ochtend aan op je bestemming. Overigens reizen bijna alle backpackers op deze manier door Vietnam, dus is het ook nog eens zeer gezellig in deze bussen. Het plaatsje Hue is niet heel bijzonder maar om het plaatsje heen liggen heel veel mooie tempels. Een aantal van deze oude en mooie tempels hebben we bezichtigd door middel van scootertjes te huren. Zo konden we mooi onze eigen plan trekken, nog meer zien van de omgeving en het blijft altijd een avontuur om met scooters rond te rijden. Hue hebben we langer bezocht dan we verwachtten omdat er op dat moment een typhoon richting Vietnam kwam en het openbaar vervoer niet meer reed. We hebben daardoor 1 dag lekker binnen gezeten terwijl het buiten aardig tekeer ging maar we hebben het wel overleefd.

Na Hue zijn we door gegaan naar Hoi An (mooie naam voor een plaatjes omdat een Vietnamese vriend van ons ook An heet :D), een klein kustplaatje aan de zee. Dit is een gezellig plaatsje met veel winkeltjes en restaurantjes. 's Avonds is het centrum helemaal verlicht met allemaal lampionnetjes en ziet het er nog mooier uit. In het mooie centrum hebben we vaak op het terrasje gezeten aan het water en tot de late uurtjes doorgegaan waarbij we een aantal kroegen hebben mogen afsluiten. In Hoi An hebben we op de dag van de begrafenis van Opa van den Eijnden afscheid genomen van hem. Na lang zoeken en rond vragen hadden we eindelijk een kerkje gevonden die ze heel lief speciaal voor ons hadden opgemaakt. Tevens zijn we naar een tempel gegaan waar we allemaal wierookkaarsjes hebben opgestoken voor opa en de rest van onze families. Zo zijn we dan ook wel weer.

Nha Trang, waar we dachten een aantal dagen te relaxen en genieten van zon, zee en strand werd net even iets anders. Door de bewolking en later de hevige regenval zijn we alleen de eerste dag een aantal uurtjes in de zee geweest, maar dat mocht de pret in deze stad niet drukken. Tussen de Russen (pff veel Russen!) en de andere toeristen was het stappen in de befaamde Why Not bar geweldig. Het begon vaak met een biertje en wat kletsen met leuke mensen die we hier zijn tegengekomen, vervolgens een potje poolen en vanzelfsprekend eindigden we dan altijd op de dansvloer om de dag erna weer met een licht katertje te beginnen. Natuurlijk hebben we hier ook nog geprobeerd om wat mooie plekjes van deze stad te bezoeken en met dank aan onze gehuurde krakkemikkige fietsjes tussen het drukke scooterverkeer is dit aardig gelukt. Zo zijn we erachter gekomen dat Nha Trang niet alleen bestaat uit stappen maar ook mooie tempels, pagoda's en flinke Budha's heeft.

In Nha Trang (net als later in andere plekjes in Vietnam) hebben we een heerlijke massage gehad van een uur en dat voor maar 5 euro. En ja hoor, de welbekende vraag werd tijdens het masseren gesteld: Do you like a happy end? Het antwoord hierop houden we nog even open maar het komt er op neer dat we er elke keer van genoten hebben (geintje natuurlijk, bah bah)

Vanwege het slechte weer langs de kust van Vietnam besloten we om daarna direct naar Ho Chi Minh City/ Saigon te gaan. Vergeleken met Hanoi, is Saigon een stuk meer ontwikkeld al is het verkeer hier zoals in heel Vietnam ook een complete chaos. In Saigon hebben we een super tijd gehad door de meest uiteenlopende activiteiten te doen. Het begon met de film Thor (we weten dat het een slechte film is maar er was niks beters) die we in een lokale bioscoop hebben gekeken waarbij de Vietnamezen super hard lachten om de meest slechte grappen. Hierdoor moesten wij natuurlijk op onze beurt weer lachen. Geweldig is ook het waterpark waar we zijn geweest; één van de bizarste waterparken die we hebben gezien, waar je hele hoge en snelle glijbanen hebt, maar ook glijbanen voor banden en kabelbanen door het water. Het allergrappigste was een muziekoptreden waarbij wij lagen te dobberen in een bandje in het golfslagbad. Wij dachten lekker rustig te gaan genieten van de muziek maar tussen de Vietnamezen die allemaal wild ons bandje wilde vastpakken en ons nat wilde spetteren hebben we echt tranen van het lachen gehad :)
Met een gezellige mix van Brabanders en Amsterdammers zijn we die avond op stap gegaan wat eigenlijk niet heel slim was omdat we de volgende dag zeer vroeg naar de Chi tunnels moesten. Dit is een ondergronds netwerk van superkleine tunnels waar de Vietnamezen alleen in konden en wat een cruciale plek was om de Vietnam oorlog te winnen van de Amerikanen. Natuurlijk ook nog met een AK47 geschoten maar het richtingsgevoel stond niet heel erg op scherp. Ook de andere tour vanuit Saigon naar de Mekong Delta bleek een speciale te zijn; wat het meest is bijgebleven is het vissen met krokodillen en het varen in de smalle en tussen palmbonen verstopte riviertjes.
Naast de plekken waar we zijn geweest buiten Saigon, had ook Saigon zelf heel wat leuks te bieden. Buiten de barretjes (met pooltafels) was het vooral heerlijk om te genieten van het verkeer en het straatleven door midden in het centrum op een plastic stoeltje de drukte te aanschouwen met een vers biertje. Dit hebben we dan ook elke dag gedaan en vaak hebben we hier ook gelijk wat hapjes gegeten (spiesjes en popcorn!). Nadat we kort genoten van het uitzicht vanaf het hoogste gebouw in Vietnam, vonden we het tijd om een vers kapseltje aan te meten inclusief een goede scheerbeurt voor ons gezicht. Geknipt door een professional, liepen we er 2 jaar jonger uitziend fris en fruitig bij voor onze alweer laatste avond in Vietnam.

Na een reis van 6 uur en een stukje met de bus op de ferry over het water zijn we nu alweer een paar dagen in de hoofdstad van Cambodja en ook hier is het weer anders en geweldig. De mensen lijken een stuk vriendelijker dan de Vietnamezen en we laten ons overal prinsheerlijk vervoeren door de befaamde TukTuk. Nu alweer zijn er veel bijzondere dingen gebeurd en er zal ongetwijfeld nog een heleboel moois in het verschiet liggen. Eerst zullen we de verjaardag van Tom vieren en zal Lies ons later vergezellen in Laos, we kijken er naar uit. Hartelijke groeten en we keep you posted!!

• 27 November 2013 - 16:20

José Theunissen:

Ha lieve mannen.

Wat een story wij krijgen natuurlijk regelmatig berichten van jullie maar nu ik zo rustig kan lezen is het wederom een belevenis om op afstand mee te maken.
    Gelukkig zijn wij bevoorrecht dat Niek onze zoon is en Tom zijn vriend. Wij gaan hen volgend jaar vergezellen met een stuk van hun reis. Dit zal voor ons Maleisië worden.
    Ik neem aan dat wij dan ook in dit mooie blog komen te staan.
    Ziet duurt nog even voor het zover is want voor ons komen er nog vele anderen.
    Ik vind het geweldig dat we 'mee mogen reizen' op jullie blog.
    Geniet verder en Tom alvast een hele mooie verjaardag de 30ste. Je wordt 25 en na die kappersbeurt lijk je jonger.
    Dikke knuffel van ons allen.
    Liefs José

• 27 November 2013 - 19:24

Mark V.d. Eijnden:

Hoi reizigers,

Weer mooie verhalen met een bijzondere persoonlijke - trieste - ervaring van Tom die gewellig werd opgevangen door Niek. Bedankt voor die steun Niek, wij zullen voor Maleisië jullie een paar weken in Birma vergezellen. Dan zal het meer reizen en minder bier worden, denk ik of nog meer avontuur en vetier. Wij kijken er naar uit.
    Ik zal de blog wederom aan mijn familie doorgeven en wellicht dat nu een andere trouwe lezer namelijk je oma zal reageren.
    Wel spreken we af dat we niet meer met glazen gaan gooien of schoppen want dat is toch link, sterkte ermee Niek.
    Groet en proost Mark

• 27 November 2013 - 22:44

Dianne:

Hoi, Tom, en hoi Niek
    Hier een berichtje uit Frankrijk, waar ik nu zonder Opa een woordje naar jullie toe stuur. Een beetje vreemd voor me, het voelt een beetje leeg. Maar gelukkig zit Alain naast me, die jullie heel veel groeten overbrengt.
    Dank je wel, Niek, dat je er was voor Tom, en dank je Tom, voor je woorden die Lies heeft voorgelezen. Je was heel dicht bij ons.
    En via jullie verslag kunnen we ook een beetje met jullie mee reizen en mee dromen. Ik heb zojuist aan Alain uitgelegd waar jullie nu ongeveer zijn en wat jullie allemaal zo meemaken. Ik kan het nu niet gewoon voorlezen, zoals ik altijd met Opa deed, maar nu komt er een hele vertaling om de hoek kijken. Maar wat een geweldige ervaringen en beleefenissen weer, we proeven de lol bijna, die jullie aan ons doorgeven. Hartstikke leuk, ik blijf je volgen!
    Maak er een leuke verjaardag van, Tom, en je kunt er van op aan, dat we hier een glas op jou gezondheid zullen heffen!
    Liefs, en tot weer lees'. Dianne

• 28 November 2013 - 14:34

Loes:

Lieve Tom en Niek,

Wat heerlijk om jullie verslagen zo te lezen! Voor ons als Azië liefhebbers leuk om te lezen dat jullie zo genieten.
    Wat hebben jullie de dood van opa Van den Einden samen ook mooi herdacht in een kerk en tempel. Dit hebben Hetty en ik op Bali vorig jaar ook gedaan voor de moeder van een vriendin van ons. Geeft een heel speciaal gevoel!!
    Sterkte Niek, met het letsel en jongens, niet meer zo dom zijn hoor! Maar wel goed gehandeld!

Tom alvast proficiat met je verjaardag. Op je rekening vind je een cadeautje van je tantes uit Amsterdam. Doe er wat leuks mee op deze geweldige reis. (We maken dit vanavond aan je over)

Jongens, wij zijn benieuwd naar de belevenissen in Cambodja. Wij gaan hier eind januari voor een maand heen en zijn ook al bezig met de voorpret.

Geniet van alles en tot horens maar weer.

Hetty en Loes

• 28 November 2013 - 19:21

Marianne Kooijmans:

Hoi Tom en Niek, dank weer voor het uitgebreide verslag. Leuk om te lezen waar jullie zijn en wat jullie allemaal gezien hebben. Echt een onvergetelijke reis, nu al.
    Tom, nog veel sterkte met het verlies van je opa.
    Je andere opa is ook al overleden toen je op reis was.
    Misschien moet je niet meer gaan, wie weet wie er volgende keer overlijdt (grapje).
    Tom, alvast gefeliciteerd met je verjaardag morgen. Ga je nog iets leuks doen? Niek trakteren op een biertje van 20 cent? Het wordt dan wel een goedkope verjaardag.
    Zondag gaan wij naar Nuenen om de verjaardagen van Charlotten en Lies te vieren en we zullen dan ook even aan jou denken.
    Groet, Marianne.

• 28 November 2013 - 22:05

Dirk En Lia:

Geweldig, om jaloers op te worden. Wat een drukte en bedrijvigheid in de Vietnamese steden. De dagelijkse massages lijken me helemaal toppie zo ook de natuur en de enorme rijstvelden. De kapper was geen overbodige luxe,Tom ik herkende je bijna niet meer op die heerlijke lach na! Live must go on en zo ook jullie reis, opa gaat in gedachte mee. Geniet en ontdek al het moois om je heen en wij kijken alweer uit naar het volgende verslag. Tom alvast van harte gefeliciteerd, een kwart eeuw, maak er samen met Niek en alle andere genodigden een mooi feestje van. Liefs Dirk en Lia

• 29 November 2013 - 22:53

Ad En Delphi:

Hoi Tom en Niek,
    Ik vind het super om jullie mooie verhalen te lezen. Om jaloers op te zijn zoveel mooie dingen die jullie zien en meemaken. Tom morgen proficiat met je verjaardag je kent me wel niet maar Niek zal wel vertellen wie ik ben.
    Niek ik vond het hartstikke leuk je gesproken en gezien te hebben op Skype op Swen zijn verjaardag. Jullie zien er allebei goed uit mannen ook na al de drank die jullie nuttigen. Ik zal met genoegen nog de vele verhalen van jullie lezen. Ik geniet ervan. Dikke kus Delphi.

• 30 November 2013 - 21:05

Titie:

Beste Tom en Niek.

Tom allereerst gefeliciteerd met je verjaardag vandaag. Het is natuurlijk wel een beetje vreemd zo ver van huis en zonder familie en kennissen je verjaardag te moeten vieren, maar als ik de verhalen heb gelezen compenseert dat wel heel veel. Het is ook heel fijn dat eerst Lies en later je ouders je komen opzoeken. Ik zou zeggen geniet maar van de komende gebeurtenissen. Nog een hele fijne dag gewenst al zal die voor jullie wel bijna voorbij zijn.
    Hartelijke groeten Bindert en Titie

• 04 December 2013 - 11:01

Vincent:

Je bent het schrijven niet verleerd Niek ;) Al die mooie verhalen doen zo langzamerhand wel pijn aan mijn ogen aangezien ik weer lekker uit mijn kantoortje naar een grijze koude lucht zit te turen.

Ben je al op bezoek geweest bij de ouders van Fallon?? haha

Nu je voet genezen is en je weer mag drinken wil ik geen excuses meer horen ouwe Panda!

Ciao

• 20 December 2013 - 21:32

Geranda:

He heren!

Hoe gaat het met jullie? Lang stil vanuit jullie kant, ben benieuwd waar jullie nu zijn en wat jullie de afgelopen maand allemaal hebben gezien en meegemaakt! Geven jullie snel weer eens een updaatje?

Liefs!

• 24 December 2013 - 13:00

Ad En Delphi:

Lieve Niek en Tom natuurlijk,
    Wij wensen jullie in het verre land een hele fijne Kerst en een heel goed 2014.
    We zullen je missen. Dikke kus.

Groetjes Ad enDelphi

• 26 December 2013 - 10:06

Yara:

Weer geweldig mooi verhaal om te lezen!
    Krijg z'n zin om weer te reizen door jullie verhalen. Geniet volop, maar geloof dat dat wel goed zit :)
    Liefs xx Yara