Myanmar - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Niek Theunissen - WaarBenJij.nu

Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Niek

14 Februari 2014 | Thailand, Bangkok

Wat was het geweldig met Mark en Charlotte (Toms Ouders), in het bijzondere Myanmar. Een land wat aanvankelijk niet eens op onze planning stond, maar waarvan we heel blij zijn dit te heben mogen bezoeken. Echt een aanrader voor iedereen om ooit nog eens heen te gaan. In sommige opzichten gingen we wellicht jaren terug in de tijd, maar in vergelijking met andere Aziatische landen waren we zo nu en dan ook positief verrast over de ontwikkeling van Myanmar en de bevolking. Het was prachtig om te zien hoe intens vriendelijk de mensen in Myanmar zijn; ondanks dat ze relatief maar weinig welvaart kennen, lijken ze heel gelukkig en lachen ze hun tanden wit (of rood, want de mannen kauwen op iets smerigs rood waardoor hun tanden en speeksel rood kleuren). Voor ons was het een supertijd met Mark en Charlotte, wat meer dan eens aanvoelde als een 'vakantie in een vakantie'. Dat kwam ook doordat we nu zelf weinig hoefde te regelen (en betalen), en in mooie accomodaties verbleven waarbij het ontbijt inbegrepen was. Het voelde soms als een feest en dat werd ook in uitdrukking gebracht door het welkomstbordje dat bij aankomst op het vliegveld omhoog gehouden werd met daarop de tekst: Charlotte Kooijmans en Party!!

De reis door Myanmar begon in Yangon waar we zijn rondgeleid om de grote, gouden en schitterende Schwedagon pagoda. Deze toornt boven de stad uit en is zowel bij dag als bij nacht een heel mooi aanblik. Om deze pagoda te aanschouwen, was het wel verplicht dat we de traditionele kledij aan dienden te trekken en dus kwamen we er ook niet onder uit om de lange rok aan te doen. Naast de vele foto's die we zelf maakten, zijn we zelf ook vrij regelematig op de foto gezet door en met lokale mensen die vaak verlegen met zijn allen kwamen vragen of we dat goed vonden. Natuurlijk vinden we dat goed, we zijn de flauwste ten slotte niet. Het viel ons toen al op dat er weinig westerse toeristen aanwezig waren voor een dergelijke trekpleister. Over heel Myanmar waren relatief ook weinig toeristen, zeker in vergelijking met andere Aziatische landen.

Na deze dagen zijn we met de bus naar het noorden van Myanmar gegaan, wat vooral in het teken stond van cultuur snuiven door lokale restaurantjes, dorpjes, scholen, kloosters en mensen te bezoeken in hele mooie omgevingen. Één van de mooiste gebeurtenissen vond plaats op de schooltjes waar we kleine knuffeltjes, pennen en balonnen uitdeelden. Vooral de balonnen waren in trek en het was ongelofelijk om te zien hoe blij de kindjes met deze presentjes waren. Een andere hele mooie gebeurtenis in het noorden was de lokale bus die we hebben gepakt en die een uurtje zou duren. In plaats daarvan stopten we om de 5 minuten, hebben we zelf meegeholpen met de bus inladen totdat we echt nul ruimte over hadden, en zijn we al met al twee en een half uur onderweg geweest. Een prachtige en grappige ervaring. Dat gold ook voor de treinreis naar onze volgende bestemming Mandalay. Ook hier hadden we weer te maken met 3 uur vertraging maar de hobbelige reis tussen het berglandschap was het wel waard, want op de helft lag een schitterend hoog viaduct waar we met de trein over heen zijn gegaan.

Mandalay stond vooral in het teken van een tweetal activiteiten, want de stad zelf was niet veel aan. De Ubein bridge is een kilometerlange brug op hout gebouwd waar veel monnikken op lopen en wat een hele mooie plek is met zonsondergang. Deze ligt boven het water en in het water zijn er locals die met hun blote handen vissen vangen. Daarnaast was het plaatsje Mingun, waar we via een boottocht heen zijn gegaan, ook leuk aangezien we hier naar de grootste bel en grootste onafgebouwde tempel zijn geweest. In dit plaatsje was ook een ouderenopvang (het enige ouderen opvang centrum van Myanmar!) en het was speciaal om te zien hoe deze ouderen leefden.

De volgende horde was Bagan, waar we de eerste dag lekker aan het zwembadje op ons resort hebben uitgerust. De volgende 2 dagen hadden we allemaal een prima mountainbike tot onze beschikking en dit was maar goed ook. Als echte Nederlanders hebben we niet alleen de gemakkelijke hoofdwegen gekozen, maar ons ook uitgesloofd en tegelijkertijd uitgeblust door de minder begaanbare zandpaden te kiezen. Bagan zelf was fenomenaal, aangezien er hier op een paar tientallen kilometers duizenden oude tempels, pagoda's en stupa's liggen. De ene nog mooier dan de ander. Vooral de uitzichten, wanneer je op een hoog punt staat, over een groot gedeelte van de andere tempels en pagoda's vonden we echt supervet. Als je om je heen keek zag je gewoon alleen maar tempels. De binnenkant van de tempels vonden we iets minder interessant, maar hier hadden we Charlotte voor ter compensatie.

Het Inle meer is het grootste meer van Myanmar en dit is voornamelijk bekend vanwege de vissers die hun voet om de houten peddel klampen en zich op deze wijze voortbewegen in het water. Dit was zeker heel mooi, maar ook hier hebben we meer meegemaakt dan alleen de visserskunsten in een aantal dagen. De eerste dag zijn we namelijk per fiets om een deel van het Inle meer gegaan. Tussendoor zijn we gestopt bij een wijnproeverij, een basisschool en hebben we gezien hoe ze van suikerbieten suiker maken en hoe jonge mannetjes buffels begeleiden. Geweldig, en dat gold ook voor de oversteek van de ene naar de andere kant van het meer per boot (met onze fietsen erop). Hier vaarden we tussen de dorpjes die in het meer lagen en genoten we van het lokale leven van de mensen uit Myanmar. De daaropvolgende dag stond ook grotendeels in het teken van de boottocht over het Inle meer en zijn we wederom wat meer te weten te komen over hoe creatief de mensen uit Myanmar zijn. Zo konden onder andere de langnekken ontzettend snel weven, en hebben we gezien hoe jongedames binnen twintig seconden telkens een nieuwe sigaar maken.

Na het vele vroege opstaan, het drukke reisschema en de vele indrukken waren de laatse dagen een welkome verrassing. We zijn hier namelijk gaan genieten van zon, zee en strand in Myanmar. Deze laatste dagen kwamen in feite neer op een beetje zwemmen om de boten aan de kust, snorkelen in de zee, verse vis eten en voeballen met de locals. Vooral dit laatste was schitterend, want iedere dag net voor zonsondergang kwamen de jongens ons halen om een potje te voetballen op het strand. Uiteindelijk hebben we 2 van de 3 potten gewonnen en hiervoor dienen de meeste credits toch wel naar Mark te gaan, die in de verdediging zijn mannetje stond tegen de vliegensvlugge en overmoeibare jongens uit Myanmar.

Terwijl we eigenlijk nog wel een paar dagen wilden blijven op het strand, stond helaas onze tweede binnenlandse vlucht alweer op het programma terug naar de hoofdstad Yangon. Deze vluchten zijn ook een ervaring op zich, want praktisch naast (of op) de landingsbaan waar je gewoon op mocht, zie je van heel dichtbij vliegtuigen stijgen en landen. De laatste dag was ook weer mooi in het vertrouwde Yangon en hebben we de vakantie afgesloten door lekker uit eten te gaan en na te babbelen over deze geweldige tocht in Myanmar. Veel foto's maken, veel indrukken, de jongens, kaarten (uiteindelijk hebben wij gewonnen Mark en Charlotte!!), biertjes en discussies stonden centraal in deze mooie reis met zijn vieren, maar vooral de gezelligheid daaromheen zullen we niet vergeten. Mark en Charlotte zijn alweer in Nederland en we weten dat julie hier niet van houden, maar enorm bedankt voor de geweldige tijd, we hebben enorm genoten.

Wij zijn inmiddels naar ons vertrouwde Bangkok gegaan om vanuit daar een duikcursus te gaan doen op Koh Tao. De Full moon party slaan we even over aangezien het al vol is en we te laat zijn met een ticket boeken. Het feesten halen we wel in in Maleisië wanneer Johan en José (Nieks ouders) komen. Ook dit belooft weer een hele speciale tijd te worden en hier wordt nu al heel erg naar uitgekeken om ze eindelijk weer te zien na zo'n lange tijd! Nog 8 dagen...

• 14 Februari 2014 - 08:59

José Theunissen:

Goedemorgen lieve Niek en Tom.

Ik ben vandaag de eerste op het blog en ik zit in mijn uppie heerlijk te genieten.
    Wat indruk maakt op mij zijn jullie op de foto's met de locals.
    Ook hier wederom de mooie tempels en de natuur en natuurlijk de lieve mensen.
    Geweldig dat je zo'n land bezoekt en het toerisme na zoveel jaren weer op gang komt. je maakt zo'n land dan echt puur mee.
    Zaterdag komen Charlotte en Mark naar ons toe met de mooie verhalen en foto's.
    Zo te zien aan het fototoestel zijn die er genoeg gemaakt.
    Ja prachtig dat jullie dit samen beleefd hebben en altijd fijn om deze herinneringen te delen.
    Nog even en dan gaan wij het meemaken met jullie.
    Een hele dikke knuffel van mamske José

• 14 Februari 2014 - 10:17

Gwenny Wijenberg:

Hi Jose, you beat me today!! Gwenny here Niek en Tom, lovely to read of your experiences in Myanmar. I am very impressed with your visit to the school to give them gifts and you rtime. We are very lucky in both Holland and Australia to receive the education we do.
    What simplicity is seen by the photo of the man with his animal tending his crops in the fields. How far removed this is from how we make a living here in Australia.
    Special memories you have created with Tom's parents, Mark and Charlotte and more to come when Jose en Johan come to visit you.
    Sending veel liefs and we look forward to your next report, wherever you arrive at next.
    Liefs Gwenny en familie xxxx

• 14 Februari 2014 - 10:18

Charlotte:

Lieve Tom en Niek,
    Wat een prachtig verhaal, het is echt beschreven zoals wij dit met z'n viertjes hebben beleefd, en de foto's geven een goed beeld van de geweldige vakantie voor ons en de 'vakantie in de vakantie' voor jullie! We hebben een heerlijke tijd met jullie gehad in een bijzonder land. Jongens: bedankt voor jullie gezelligheid, het onderhandelen met taxichauffeurs en anderen voor de goedkoopste prijs, de leuke kaartsessies (en ja, jullie hebben uiteindelijk gewonnen!), jullie relaxte manier van reizen en alles wat deze reis voor ons tot iets onvergetelijks hebben gemaakt. Nog een weekje en dan komen Johan en Jose. We wensen jullie een hele fijne tijd in Maleisië en weten zeker dat mede door jullie ook dit een geweldige tijd gaat worden! Liefs, Mark en Charlotte.

• 14 Februari 2014 - 13:27

Hetty En Loes:

Hallo Tom en Niek,
    Bedankt voor jullie inspirerend verslag.
    Wij zijn helaas twee weken voor het einde van onze reis door Cambodja terug in Nederland in verband met het plotselinge overlijden van onze tweede moeder.
    Wij hebben genoten in Cambodja. Zijn overal lang genoeg geweest om alles ontspannen te kunnen beleven. Naast Angkor Wat hebben we enorm genoten van het leven bij een lokale familie op het platte land. Niet naar het natuurgebied Chi Pat en de kust geweest. Maar we kunnen terug kijken op een fijne tijd en hebben heel veel leuke mensen ontmoet.
    Charlotte belde al heel enthousiast en het zal zomaar kunnen dat Myanmar onze volgende Azië- bestemming zal zijn. Jullie verhaal en mooie foto's helpen hier erg aan mee.
    Ik ga zo even op de site van Riksja kijken, want die leveren een mooi product af.
    Geniet ook van Maleisië , heel anders en wat meer westers omdat Engels de tweede taal is.
    Wij hebben indertijd een mooi rustpunt gehad op Pangkor Island.
    Lieve groet, Loes en Hetty

• 14 Februari 2014 - 15:54

Els:

Hoi Tom en Niek

Wat een mooi verhaal over jullie tijd met Mark en Charlotte in Myamar!!
    Dat land komt zeker op onze to do lijst van landen!!
    Ook de foto's geven een beeld met jullie ervaringen.
    Geniet maar lekker verder op jullie prachtige trip.
    Groetjes,
    Jaap en Els

• 15 Februari 2014 - 14:32

Johan:

Niek en Tom complimenten voor het boeiende verhaal. Het boeit en in gedachten via jullie beschrijving kun je je zelf ook in Myanmar wanen en dit land weer een beetje ontdekken. Mooi ook om te lezen dat de initiators van deze reis, Charlotte en Mark ook zo met jullie een hecht team vormde alsof het tegenwoordig heel normaal is dat generaties met elkaar de wereld verkennen! De mooiste 2 foto's vind ik die waar jullie tussen de kinderen zitten van een lokaal schoolklasje en iedereen daarvan geniet. Ook de foto met de kleine glimlachende vrouwtje is bijzonder. Reizen is meer dan tempels en stranden zien en vooral ook mensen ontmoeten.
    Ik had gisteren ook voordeel van jullie wereldreis! Zomaar n leuke valentijns-date en met mijn Valentino Billy naar het PSV stadion om op Niek's seizoensplaats PSV tegen Heracles te zien worstelen en als winnaar met 2-1 het veld afstappen. Veel mensen vroegen hoe t met je gaat en wanneer je terug komt. Super om te vertellen dat wij volgende week naar Maleisië & Borneo afreizen om ook met elkaar een paar weken te genieten van weer een ander wonderschoon stukje van deze planeet. Over precies 1 week zien we jullie in Kuala Lumpur. Wat een vooruitzicht en na alles wat ik gelezen heb kan t niet anders dan n supertijd worden. Geniet van jullie duikcursus. Dikke kus Johan

• 15 Februari 2014 - 15:31

Desiree:

Hoi Tom en Niek, leuk om te lezen! Fardau is nu ook in Myanmar!

Groeten Desiree en Willem

• 16 Februari 2014 - 11:13

Corrie Hermans:

Hallo Niek en Tom,
    Wat een geweldige reis , komende week zien jullie Jose en Johan (ben stiekum een beetje jaloers) zullen ook weer een paar geweldige weken worden. Geniet er nog met volle teugen van. Veel groetjes uit Eindhoven,
    P.s. Carnaval 2014: afgelast in Eindhoven, Niek Theunissen en Lieke Hermans in het buitenland.,

Corrie Hermans

• 16 Februari 2014 - 14:04

Lies:

Hey Tom en Niek,

Het is nu een lekkere zonnige zondagmiddag, ik ben een dagje bij papa en mama thuis in Nuenen. Ze hebben me net uitgebreid alle honderden foto's laten zien, wat hebben jullie een mooie dingen in Myanmar meegemaakt zeg! Papa en mama zijn nog helemaal enthousiast en kunnen bijna niet stoppen met te vertellen wat een gekke, bijzondere en geweldige momenten jullie met elkaar hebben gehad. Heel fijn om allemaal te horen en te zien. Jullie verhaal en de foto's zijn schitterend, het is niet voor niets dat er nu al twee reacties geplaatst zijn waarin gezegd wordt dat ze enthousiast gemaakt zijn om Myanmar zelf ook snel te bezoeken. Voeg daar nog maar een derde persoon aan toe, ik heb jullie verhaal met een big smile gelezen en weet zeker dat ik Myanmar ook snel wil bezoeken. Vannacht droomde ik dat ik met jullie en papa en mama in Myanmar zat, ik hoop dat dit niet bij een droom blijft en dat we dit nog een keertje echt zullen beleven. Misschien over een jaar ergens in de Filipijnen maar dat zal de tijd ons leren.:)

Hele dikke kus Lies

• 16 Februari 2014 - 21:06

Joland:

Leuke schrijfstijl, om mee te genieten van jullie ervaringen! Dat het genieten was is duidelijk! Ga daar maar lekker mee door samen,deze ervaring neemt niemand jullie ooit nog af!
    Groetjes Joland

• 18 Februari 2014 - 21:21

Lia:

Hoi Tom en Niek,
    Ondertussen heb ik Mark en Charlotte gezien en even gesproken. Wat hebben ze een geweldige mooie tijd met gehad. Wat een belevenissen, mooi om te lezen en te horen. Voor jullie komen alweer de volgende gasten die een stukje mee mogen reizen in het avontuurlijke Maleisië. Geniet er van samen groetjes Dirk en Lia

• 20 Februari 2014 - 12:06

Katie Fitzgerald:

Hi Niek en Tom
    Great that you are having such wonderful experiences.
    You will see your Mum and Dad very soon and that will be very special travelling with them.
    I know it is difficult for you to think what you are doing in a few months time.
    Do you think that you might be in Sydney in Jluly (12)?
    I know that you could be anywhere in Australia or New Zealand.
    If you might be in Sydney there is a place for you at Monica and Cameron's wedding.
    Continue to have a great trip and we look forward to seeing you in Australia.
    Best wishes Katie en familie

• 23 Februari 2014 - 16:46

Noelle Pfaff Fernandes:

Hoi Tom en Niek,

Ik dacht laat ik ook eens een berichtje achter laten. Het was al wat stil in huis zonder je niek, maar nu al helemaal zonder Johan en Jose. Maar het zal vast wel hartstikke fijn zijn om ze te zien! Heel veel plezier met z'n alle en geniet ervan.

Als je weer terug bent denk ik dat je wel wat nieuwe shirts moet kopen aangezien koen elke dag een van je aan heeft! Ik denk dat ie je gewoon heel erg mist

Tot snel!
    Groetjes Noëlle